Hoe werken wij tijdens de corona pandemie
Spreekuren
Alle spreekuren zijn toegankelijk op afspraak. De assistente zal bij het maken van de afspraak verscheidene vragen stellen of u (milde) corona gerelateerde klachten heeft of u in thuisquarantaine zit. Dit zal de assistente doen om de zorg voor iedereen (ook voor de medewerkers in de praktijk) zo veilig mogelijk te houden en rekening te houden met wanneer u op het spreekuur kan komen. In geval van (milde) coronaklachten verzoeken wij u om buiten/ in de auto te wachten.
Als u klachten heeft, dan verzoeken wij u zich te laten testen via de GGD, ook als u volledig gevaccineerd bent. Een zelftest ten tijde van klachten is onvoldoende betrouwbaar. In de wacht- en spreekkamers hanteren wij nog steeds de 1,5 meter afstand.
Regels in de praktijk
- Een mondkapje is in de praktijk niet verplicht (tenzij er coronaklachten zijn), echter wordt dit wel gewaardeerd als u er één draagt.
- Lab en andere formulieren proberen wij zoveel mogelijk digitaal te versturen
- Herhaalrecepten aavragen zoveel mogelijk via de herhaalreceptenlijn of via het patiëntenportaal/ zorg4Zeist app
- Als uw vraag middels een e-consult gesteld kan worden, dan heeft dit onze voorkeur, dit gaat via het patiëntenportaal/ zorg4Zeist app
- Urinepotje kunt u ophalen in het voorportaal
Moeilijke vraag: Denkt u na over uw behandelwensen?
Het merendeel van de zieken die besmet zijn met het Coronavirus knapt goed op. Een deel van de zieken ontwikkelt een ernstig longbeeld. Er is nog geen medicijn om Corona te genezen. Een opname met kans op langdurige beademing is dan het enige wat het ziekenhuis kan bieden.
Als de kans op een waardig herstel heel klein is en de kans op overlijden heel groot, dan kan er door de behandelend arts besloten worden om af te zien van een opname op de intensive care.
Hoe zwaar dit onderwerp voor u ook zal zijn, wij willen u toch vragen om erover na te denken wat uw eigen wensen hierin zijn en dit te bespreken met uw naasten. Het kan ook zinvol zijn om de wensen van bijvoorbeeld uw eigen vader of moeder te bespreken. Er is een keuzehulp ontwikkeld om u hierbij te helpen.
Via thuisarts.nl kunt u hier meer informatie over vinden.
Vragen over coronavirus
Onze assistenten krijgen veel vragen over het coronavirus. Voor meer informatie en adviezen kunt u de volgende websites raadplegen:
- Thuisarts.nl
- RIVM
- Landelijke publieksnummer 0800-1351
Deze websites geven de meest actuele informatie en richtlijnen.
Vermoedt u dat u besmet bent? Neem telefonisch contact op met uw huisarts of (buiten kantoortijden) uw huisartsenpost. Ga niet naar uw huisarts of huisartsenpost toe.
In deze onzekere tijden kunnen wij ons voorstellen dat u ongerust bent over uw gezondheid. Een snotneus, hoesten en niezen, normaal maken we ons er niet zo druk om. Nu vraagt u zich wellicht af: heb ik corona?
Met de OLVG-coronacheck app kunt u dit controleren. Deze app is in Amsterdam gestart en is daar een groot succes. Vanaf nu is de app ook in onze regio beschikbaar.
Via de app houdt u een medisch dagboek bij. U krijgt elke dag vragen over de volgende symptomen: keelpijn, neusverkoudheid, kortademigheid, temperatuur (koorts) en hoesten. In een regiecentrum in het UMC Utrecht lezen medisch deskundigen mee. Als het nodig is, wordt u gebeld en eventueel uitgenodigd voor verder onderzoek.
Ga naar de website https://luscii.com/nl/umc-corona-check/ voor meer informatie over de app en over deelnemen.
Let op: deze app is geen vervanging van reguliere zorg of spoedhulp. Bent u ernstig ziek of heeft u een spoedvraag die echt niet kan wachten? Onderneem dan zelf actie. Bedenk ook dat uw klachten door iets anders dan het coronavirus kunnen worden veroorzaakt.
Sterkte in deze bijzondere tijd. Pas goed op uzelf en op elkaar!